23948sdkhjf

Jysk vinder kopisag om Tripp Trapp-stolen

Det er ikke i strid med ophavsretsloven, når Jysk sælger barnestolen DAN Stolen, fastslår ny dom fra Højesteret.
Jysk A/S må gerne sælge og markedsføre DAN Stolen, der ligesom Tripp Trapp-stolen er en barnestol, som kan tilpasses børn i alle aldre.

Det fastslog Højesteret onsdag i en dom, som dermed stadfæstede Sø- og Handelsrettens dom fra juni sidste år. Sagen var anlagt af Stokke AS, som er koncernen bag Tripp Trapp-stolen, samt Peter Opsvik, der har designet den kendte barnestol.

- Højesteret tiltræder, at der ikke foreligger en overtrædelse af varemærkeloven. Højesteret finder, at der ikke er grundlag for at fastslå, at der foreligger en illoyal markedsfortrængning eller en snyltning på Stokke AS og Peter Opsviks udviklingsindsats eller deres renommé, lyder det i domsafsigelsen, som også pålægger sagsøgerne at solidarisk at betale sagsøgte, Jysk A/S og HP Schou A/S (tidligere Schou Company A/S), 75.000 kr.

Samtidig ophæves forbuddet mod at sælge og markedsføre stolen for Jysk.

Forhistorie med flere sejre
Norske Stokke AS har ellers tidligere vundet flere sager om kopiering af Tripp Trapp-stolen.

I januar 2001 stoppede Højesteret således Tvilum-Scanbirks salg af stolen 2-Step. I juni 2009 afgjorde Vestre Landsret, at den tyske barnestol af mærket Hauck Alpha ikke længere må sælges på det danske marked. Og i juni 2011 fastslog Højesteret i en dom, at danske Lulu Baby ulovligt har kopieret Tripp Trapp-stolen.

Sælger for 35 mio. kr. årligt
Tripp Trapp sælges i dag af Stokke, som ”stolen, der vokser med barnet”. Ifølge Karsten Larsen, der er Area Sales manager for Stokke i Norden, er der ind til nu solgt ca. 700.000 Tripp Trapp-stole. Grundet vigende fødselstal er det årlige salg på knap 25.000 stole, som holder en udsalgspris på 1.395 kr., hvorfor det samlede salg er på knap 35 mio. kr. årligt.

Stolen blev designet af norske Peter Opsvik, som ønskede at gøre det muligt for sønnen Tor at sidde bedre ved familiens spisebord. Tripp Trapp-stolen kom på markedet i 1972, men det var først efter en tv-kampagne i 1974, at salget for alvor tog fart.

Læs hele Højesterets afsagte dom fra 17. december 2014 her.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093